אפשר לתחום את תהליך הטיפול אורתודונטי לשלושה מרכיבים עיקריים:

1.אבחנה וקביעת תוכנית טיפול 2.טיפול פעיל, בו מיושרות השיניים בהתאם לממצאי האבחנה. 3. שלב שמירת המצב (רטנציה) – בו ננקטות פעולות לשימור עמדת השיניים שהושגה בטיפול האורתודונטי.

  1. בשלב הראשון של אבחנה וקביעת תוכנית הטיפול, יתייחס הרופא לציפיות המתרפא מן הטיפול, מצבו הבריאותי הכללי ומצב בריאות המשנן, יחסי הלסתות, התפתחות המשנן ויחסי הסגר.

בהגיעך פעם ראשונה לבדיקה אורתודונטית מומלץ להגיע מוכן ולחשוב מראש מה בדיוק המטרה שאתה רוצה להשיג בתהליך הטיפול, ומהן הציפיות שלך מהטיפול (סוג טיפול, משך זמן וכו').

לאחר בדיקה קלינית, במקרים רבים, יופנה המתרפא לסט של צילומים אשר מאפשרים השלמת האבחנה בצורה מסודרת. הצילומים מאפשרים למדוד בצורה יותר מדוייקת את יחסי הלסתות, מבנה הפנים, מידת הבריאות וההתפתחות של השיניים, נתונים אשר יש בהם להשפיע על תוכנית הטיפול המומלצת עבור המתרפא. בסיום הליך האבחנה ניתן להציג את התוכנית הנבחרת או חלופות הטיפול למתרפא ולשקול התחלת הטיפול.

אפשרי שבשלב האבחנה יופנה המתרפא לייעוץ עם מומחים שונים ברפואת שיניים במיוחד במקרים בו דרוש טיפול נוסף (שיקומי, טיפול שורש, טיפול חניכיים, כירורגי וכו').

  1. הטיפול הפעיל יבוצע על ידי מכשור מסוגים שונים, אשר לכל סוג מכשור יש יתרונות וחסרונות, כללים והן בעבור המתרפא הספציפי בהתאם למטרות הטיפול שנבחרו.

ישנם כיום מספר הולך ועולה של מערכות טיפול אשר נבדלות זו מזו במידת השיתוף פעולה הנדרש מצד המתרפא, בנראות המכשיר (אסטטיקה/שקיפות), ביעילות המכשור במקרה הפרטני, בעלויות ועוד.

המכשור הקבוע (סמכים/גשר) מודבק על השיניים ופועל בצורה בה מחושב בתוך כל סמך ('קוביה המודבקת על השן'), המיקום המיועד של השן בשלוש ממדי המרחב. מהלך הטיפול כולל החלפה של קשתות, אשר משתנות בקשיחות ובעובי, אשר לאט לאט מקנות שליטה טובה יותר על מיקום השיניים ועמדתן. המכשור הקבוע מודבק ברוב המקרים בחלק החיצוני של השיניים, אך ישנן מערכות אשר מאפשור שימוש במכשור קבוע גם בחלק הפנימי של השיניים.

בעשורים האחרונים עולה הפופולריות של קשתיות שקופות, וישנן מספר הולך ועולה של חברות/מעבדות בארץ ובעולם אשר מייצרות מערכות אלו בהתאם לתכנון הטיפול על ידי הרופא המטפל. בטיפול עם קשתיות מבוצעת סריקה של המשנן, ותכנון של הטיפול האורתודונטי, בהנחיית הרופא המטפל עד ליצירת סימולציה של עמדת השיניים בסיום הטיפול האורתודונטי. כאשר הוחלט על עמדת השיניים בסיום התהליך, מבוצעת סגמנטציה, כלומר חלוקה של התנועה של כל שן לשלבים. כל שלב מייצג תנועה מאוד קטנה של השן, ואז בהתאם לכך מיוצרות רצף של קשתיות שקופות אשר שונות במעט האחת מן השנייה. המתרפא מקבל סדרה של קשתיות בהתאם לתכנון, ובהתאם להנחיות הרופא המטפל ולובש את הקשתיות באופן רציף אשר באופן הדרגתי ולפי התכנון מייצרות את התנועה של כל שן.

בנוסף ליישור הקשתות ובהתאם למטרות הטיפול, יכול הרופא המטפל בשיתוף המתרפא לבחור במספר פרוטוקולים טיפוליים אחרים במטרה לשפר את יחסי המשנן לרבות מכשיר להרחבת הלסת, ברגים אורתודונטים, רסן וכו'.

הטיפול האורתודונטי הינו לרוב טיפול בטוח, ורוב המטופלים מסתגלים למכשור המותקן בפיהם בטווח של מספר ספור של ימים. אולם, יש לצפות למספר ימים של הסתגלות לאחר התקנת המכשיר בהם יורגש לחץ על השיניים, יכול להיות גירוי לרקמות הפה או כאב. לרוב מדובר בתופעות חולפות, אשר המתרפאים לומדים להסתגל אליהן, בנוסף ישנם אמצעים שונים (לרבות שעווה שמרחיקה את הרקמות, משככי כאב וכו') שעוזרים להקל בתקופת ההסתגלות. טיפול אורתודונטי הינו כאמור טיפול בטוח, אולם בדומה לכל טיפול רפואי, גם לטיפול אורתודונטי ישנן תופעות לוואי מוכרות ובהן ספיגה מסוימת של שורשי השיניים, דלקות חניכיים, אובדן חיות שן, חוסר נוחות במערכת הלעיסה, כתמים לבנים על השיניים וסיכון מוגבר לעששת.

במהלך הטיפול האורתודונטי חשוב מאוד להגיע לבקורות מסודרות במרפאה האורתודונטית בהתאם להנחיות הצוות המטפל. בנוסף יש להקפיד על שגרת טיפולים בשיניים, הגיינה מעולה, מעקב מסודר של רופא שיניים כללי ושיננית. חשוב להגביר את התחזוקה היומיומית בבית, שכן פעמים רבות המכשור האורתודונטי מקשה על ניקוי, ולבקש הדרכה מתאימה לניקוי מהצוות המטפל ומהשיננית המטפלת. ישנם מגוון רחב של אמצעי ניקוי, משחות שיניים ושטיפות שיכולות לעזור בהגעה לתוצאה המקווה. חשוב ביותר הוא להשקיע בתחזוקה את הזמן ותשומת הלב.

  1. שלב שמירת המצב (רטנציה) מתחיל לאחר סיום הטיפול הפעיל.

בשלב זה מבוצעות פעולות שונות לשימור יחסי המשנן לרוב על ידי קיבוע מודבק ו/או פלטה נשלפת. פרוטוקול שמירת המצב נכון שיבחר על ידי הרופא המטפל בהתאם למצב השיניים לפני הטיפול, לטיפול הפעיל שבוצע, בהתאם למבנה האנטומי הספציפי של המתרפא.

 

לסיכום טיפול אורתודונטי יכול לשפר מאוד את התחושה האישית ,יחסי המשנן, בטחון עצמי ולכן תורם למתרפאים רבים בשלבים שונים של החיים. כניסה לתהליך ב'עיניים פקוחות' וידיעה של התהליך ומה צפוי, כפי שפורט לעיל עוזר במקרים רבים להצלחה בטיפול.